Dijk Natural Collections

Van data naar inzicht: hoe Dijk Natural Collections BI-dashboards gebruikt.

 

 

KLANT
Dijk Natural Collections
sinds 2017


PROJECT HIGHLIGHTS
Datawarehouse
Maatwerk Power BI dashboards
BI ondersteuning en advies

PROJECTLEIDER
Klaas Hofland

 

Elk half jaar vernieuwt Dijk Natural Collections een groot deel van haar assortiment aan decoratie-artikelen en woonaccessoires. Hiervoor is het belangrijk om te weten welke artikelen succesvol waren en welke minder. Om deze gegevens, en andere belangrijke stuurinformatie, te ontsluiten liet Dijk Natural Collections een Power BI-omgeving bouwen.

 

Specialistenwerk

“Wij kozen ervoor om dit bij één partner te beleggen”, vertelt Jack Zwager, CFO van Dijk Natural Collections. “Een bedrijf dat al jaren onze vaste AFAS-partner is en daarnaast ook kennis van Power BI heeft. Dat is Flinker.” Het bouwen van BI-rapportages is echt specialistenwerk, vindt Jack. “In eerste instantie dacht ik: ‘Leuk, dat ga ik zelf doen’. Maar ik kwam er al snel achter dat het een complexe wereld is. Daarom hebben we vrijwel alles aan Flinker uitbesteed.”

 

 

"Een bedrijf dat al jaren onze vaste AFAS-partner is en daarnaast ook kennis van Power BI heeft. Dat is Flinker. "

Jack Zwager

 

 

DATAWAREHOUSE

De informatie die Dijk Natural Collections op hun dashboards toont, komt voort uit een grote hoeveelheid data. Zo veel, dat dit de Profit-omgeving zwaar belast. Daarom adviseerde Flinker om gebruik te maken van een datawarehouse. Jack legt uit: “Door de data ‘s nachts over te zetten naar het datawarehouse, zorgt Flinker ervoor dat onze Profit-gebruikers geen last hebben van performanceproblemen. Het nadeel hiervan is wel dat de data één tot twee dagen oud is. Dat is voor veel dashboards niet zo erg, maar bij sommige bedrijfsonderdelen is het belangrijk om realtime data te hebben. Daarom hebben we ook enkele dashboards die de data wel rechtstreeks bij Profit opvragen.”

 

SINGLE POINT OF TRUTH

Voordat Dijk Natural Collections met Power BI begon, maakte ze gebruik van Excelsheets. “Daar moesten dan handmatig bewerkingen opgedaan worden, om in de informatiebehoefte te voorzien”, vertelt Jack. “Dat had als gevolg dat je soms dacht dat je naar hetzelfde overzicht zat te kijken, maar later bleek dat er andere filters aanstonden waardoor er een ander beeld verscheen. Met Flinker hebben we een single point of truth gecreëerd, waardoor we nu echt op onze data kunnen vertrouwen.”

EVEN WENNEN

Inmiddels is het anderhalf jaar na de start met Power BI. Het was voor de medewerkers van Dijk Natural Collections even wennen. Maar toen ze zagen welke informatie ze uit de dashboards konden halen, op elk moment van de dag, waren ze enthousiast. Jack: “Nu is het van belang dat we het gebruik steeds verder in de organisatie uitrollen. Ik zie dat het aantal actieve gebruikers steeds meer toeneemt, dat is een goed teken. Ook dit gebruik kunnen we binnen Power BI monitoren.”

 

 

ZICHT OP OMZETONTWIKKELINGEN

Tegenwoordig wordt er op verschillende afdelingen van Dijk Natural Collections met de BI-dashboards gewerkt. Zo heeft de afdeling verkoop een eigen dashboard met (voor)verkoop- en klantgerelateerde informatie. En ziet de afdeling inkoop de inkoopportefeuille, de orderwaardes en de supply chain. “Dat zijn gegevens die in Profit verborgen zitten en we eerder nooit op deze wijze konden ontsluiten”, legt Jack uit. “We hebben nu sneller en directer zicht op onze omzetontwikkelingen, op klant-, accountmanager- en artikel(groep)niveau. Daarnaast is de data is ook breder, waardoor we gemakkelijk dwarsdoorsneden en verdiepingsslagen in de analyses kunnen maken.”  

Wil jij, net als Dijk Natural Collections, jouw data uit Profit in een of meerdere overzichtelijke dashboards weergeven? Neem dan contact met ons op. 

 

 

 

Elk half jaar vernieuwt Dijk Natural Collections een groot deel van haar assortiment aan
decoratie-artikelen en woonaccessoires. Hiervoor is het belangrijk om te weten welke artikelen succesvol waren en welke minder. Om deze gegevens, en andere belangrijke stuurinformatie, te ontsluiten liet Dijk Natural Collections een Power BI-omgeving bouwen.

Specialistenwerk

“Wij kozen ervoor om dit bij één partner te beleggen”, vertelt Jack Zwager, CFO van Dijk Natural Collections. “Een bedrijf dat al jaren onze vaste AFAS-partner is en daarnaast ook kennis van Power BI heeft. Dat is Flinker.” Het bouwen van BI-rapportages is echt specialistenwerk, vindt Jack. “In eerste instantie dacht ik: ‘Leuk, dat ga ik zelf doen’. Maar ik kwam er al snel achter dat het een complexe wereld is. Daarom hebben we vrijwel alles aan Flinker uitbesteed.”

"Een bedrijf dat al jaren onze vaste AFAS-partner is en daarnaast ook kennis van Power BI heeft. Dat is Flinker."

Jack Zwager

DATAWAREHOUSE

De informatie die Dijk Natural Collections op hun dashboards toont, komt voort uit een grote hoeveelheid data. Zo veel, dat dit de Profit-omgeving zwaar belast. Daarom adviseerde Flinker om gebruik te maken van een datawarehouse. Jack legt uit: “Door de data ‘s nachts over te zetten naar het datawarehouse, zorgt Flinker ervoor dat onze Profit-gebruikers geen last hebben van performanceproblemen. Het nadeel hiervan is wel dat de data één tot twee dagen oud is. Dat is voor veel dashboards niet zo erg, maar bij sommige bedrijfsonderdelen is het belangrijk om realtime data te hebben. Daarom hebben we ook enkele dashboards die de data wel rechtstreeks bij Profit opvragen.”

SINGLE POINT OF TRUTH

Voordat Dijk Natural Collections met Power BI begon, maakte ze gebruik van Excelsheets. “Daar moesten dan handmatig bewerkingen opgedaan worden, om in de informatiebehoefte te voorzien”, vertelt Jack. “Dat had als gevolg dat je soms dacht dat je naar hetzelfde overzicht zat te kijken, maar later bleek dat er andere filters aanstonden waardoor er een ander beeld verscheen. Met Flinker hebben we een single point of truth gecreëerd, waardoor we nu echt op onze data kunnen vertrouwen.”

 

Even wennen


Inmiddels is het anderhalf jaar na de start met Power BI. Het was voor de medewerkers van Dijk Natural Collections even wennen. Maar toen ze zagen welke informatie ze uit de dashboards konden halen, op elk moment van de dag, waren ze enthousiast. Jack: “Nu is het van belang dat we het gebruik steeds verder in de organisatie uitrollen. Ik zie dat het aantal actieve gebruikers steeds meer toeneemt, dat is een goed teken. Ook dit gebruik kunnen we binnen Power BI monitoren.”

ZICHT OP OMZETONTWIKKELINGEN

Tegenwoordig wordt er op verschillende afdelingen van Dijk Natural Collections met de BI-dashboards gewerkt. Zo heeft de afdeling verkoop een eigen dashboard met (voor)verkoop- en klantgerelateerde informatie. En ziet de afdeling inkoop de inkoopportefeuille, de orderwaardes en de supply chain. “Dat zijn gegevens die in Profit verborgen zitten en we eerder nooit op deze wijze konden ontsluiten”, legt Jack uit. “We hebben nu sneller en directer zicht op onze omzetontwikkelingen, op klant-, accountmanager- en artikel(groep)niveau. Daarnaast is de data is ook breder, waardoor we gemakkelijk dwarsdoorsneden en verdiepingsslagen in de analyses kunnen maken.” 

Wil jij, net als Dijk Natural Collections, jouw data uit Profit in een of meerdere overzichtelijke dashboards weergeven? Neem dan contact met ons op.