totaalBED

zet samen met Flinker

in op efficiëntie

 

 

KLANT
totaalBED
sinds 2016


PROJECT HIGHLIGHTS
Retouren geborgd in workflows
Automatiseringsadvies
WMS gekoppeld aan AFAS

PROJECTLEIDER
Michiel Soepenberg

 

Retouren. Elk handelsbedrijf heeft hiermee te maken. Zo ook totaalBED uit Zwolle. Om de handmatige handelingen in dit proces tot een minimum te beperken, benaderde de beddenspecialist Flinker.

“De retouren kwamen binnen via de klant of het filiaal. Per telefoon, e-mail of als boodschap van een collega in de wandelgang”, legt directeur bedrijfsvoering Michel van den Bos van totaalBED uit. “In deze wirwar van lijstjes, mailtjes en notities is het niet gek als je eens iets vergeet. Om dat te voorkomen heeft Flinker een workflow gecreëerd, waarmee alle filialen online retouren aan kunnen melden.”

 

Geen standaard oplossing

‘Retouren’ is geen standaard functionaliteit van AFAS. Maar daar laat Flinker zich niet door beperken. Samen met totaalBED bedacht de AFAS-specialist hoe de workflow eruit moest komen te zien. Ook zocht Flinker de juiste tooling die ervoor zorgde dat de benodigde informatie ontsloten kon worden. “Flinker is voor ons echt een partner. Die met ons meedenkt, onze organisatie begrijpt en ons gevraagd én ongevraagd adviseert over hoe we dingen slimmer kunnen doen. Dat is echt uniek”, aldus Michel.

 

 

"In deze wirwar van lijstjes, mailtjes en notities is het niet gek als je iets vergeet"

Michel van den Bos

 

 

UNIFORME WERKWIJZE

totaalBED heeft alle retourmeldingen nu overzichtelijk op één plek: in AFAS InSite. Alle betrokken afdelingen weten hiermee precies hoeveel retouren er actief zijn en wanneer ze in het magazijn arriveren. Per retour zien zij waar het product zich bevindt en welke medewerker aan de melding werkt(e). Is er behoefte aan achtergrondinformatie over een melding? Dan weten de medewerkers precies wie zij moeten bellen.

 

EEN NIEUW WMS

Bij aanmelding van een geretourneerd product rolt er automatisch een sticker uit de printer die op het product geplakt wordt. Na een visuele controle kan het product weer verkocht worden. Tot die tijd krijgt het een plek in het magazijn. Wat dankzij de implementatie van een nieuw warehousemanagementsysteem (WMS) zo gebeurd is.

 

 

Dat was voorheen wel anders, vertelt Michel. “De magazijnmedewerkers gingen met papieren pakbonnen op pad.” Om tijd te besparen en fouten te voorkomen ging totaalBED op zoek naar een digitale oplossing. Mede op advies van Flinker werd het WMS gekozen. De specialisten van Flinker dachten hierbij ook mee over hoe het WMS het beste ingericht en aan AFAS gekoppeld kon worden. Zodat eventuele beperkingen van de twee systemen omzeild werden. “De efficiëntie en de pragmatische manier waarmee Flinker werkprocessen en workflows inricht, draagt bij aan een betere kwaliteit van onze dienstverlening”, aldus Michel.

 

 

 

 

 

Retouren. Elk handelsbedrijf heeft hiermee te maken. Zo ook totaalBED uit Zwolle. Om de handmatige handelingen in dit proces tot een minimum te beperken,
benaderde de beddenspecialist Flinker.
“De retouren kwamen binnen via de klant of het filiaal. Per telefoon, e-mail of als boodschap van een collega in de wandelgang”, legt directeur bedrijfsvoering Michel van den Bos van totaalBED uit. “In deze wirwar van lijstjes, mailtjes en notities is het niet gek als je eens iets vergeet. Om dat te voorkomen heeft Flinker een workflow gecreëerd, waarmee alle filialen online retouren aan kunnen melden.”

Geen standaard oplossing

‘Retouren’ is geen standaard functionaliteit van AFAS. Maar daar laat Flinker zich niet door beperken. Samen met totaalBED bedacht de AFAS-specialist hoe de workflow eruit moest komen te zien. Ook zocht Flinker de juiste tooling die ervoor zorgde dat de benodigde informatie ontsloten kon worden. “Flinker is voor ons echt een partner. Die met ons meedenkt, onze organisatie begrijpt en ons gevraagd én ongevraagd adviseert over hoe we dingen slimmer kunnen doen. Dat is echt uniek”, aldus Michel.

"In deze wirwar van lijstjes, mailtjes en notities is het niet gek als je iets vergeet"

Michel van den Bos

UNIFORME WERKWIJZE

totaalBED heeft alle retourmeldingen nu overzichtelijk op één plek: in AFAS InSite. Alle betrokken afdelingen weten hiermee precies hoeveel retouren er actief zijn en wanneer ze in het magazijn arriveren. Per retour zien zij waar het product zich bevindt en welke medewerker aan de melding werkt(e). Is er behoefte aan achtergrondinformatie over een melding? Dan weten de medewerkers precies wie zij moeten bellen.

EEN NIEUW WMS

Bij aanmelding van een geretourneerd product rolt er automatisch een sticker uit de printer die op het product geplakt wordt. Na een visuele controle kan het product weer verkocht worden. Tot die tijd krijgt het een plek in het magazijn. Wat dankzij de implementatie van een nieuw warehousemanagementsysteem (WMS) zo gebeurd is.

Van papier naar online

Dat was voorheen wel anders, vertelt Michel. “De magazijnmedewerkers gingen met papieren pakbonnen op pad.” Om tijd te besparen en fouten te voorkomen ging totaalBED op zoek naar een digitale oplossing. Mede op advies van Flinker werd het WMS gekozen. De specialisten van Flinker dachten hierbij ook mee over hoe het WMS het beste ingericht en aan AFAS gekoppeld kon worden. Zodat eventuele beperkingen van de twee systemen omzeild werden. “De efficiëntie en de pragmatische manier waarmee Flinker werkprocessen en workflows inricht, draagt bij aan een betere kwaliteit van onze dienstverlening”, aldus Michel.